Läskiga Dalen

Anecdote är av de mer sansade bloggarna i Corporate Storytelling världen. Ofta med kloka funderingar utifrån egna iakttagelser av hur berättelser fungerar i företag och organisationer. I det här inlägget beskriver Shawn Callahan forskning om hur attraktiva man uppfattar robotar, beroende på hur mycket de liknar människor. Det visar sig att ju mer människolik roboten är, dess mer tycker folk om den. Upp till en viss gräns, där robotarna plötsligt började verka «creepy», läskiga, som zombies. Inte förrän det blev omöjligt att skilja robotarna från levande människor ökade deras attraktivitet igen. Det är «dalen» i kurvan över attraktivitet som kallats «The Uncanny Valley», Läskiga Dalen, Uhyggelige Dalen, Forbløffende Dalen [om man får tro Googles överättning]. Titta på bilden i inlägget så förstår du lättare vad jag menar.

Vad har detta med berättande att göra? Shawn placerar «professional storytellers» allra längst ner i dalen, närmast helvetet. Där nerifrån kan man höra deras zombieliknande «Storytelling Voice». Visserligen talar han om ett annat sammanhang än scenberättande. Men ligger det något i vad han säger även när det gäller muntlig berättarkonst? Kan «The Poison Prosody» drabba också en intet ont anande kulturpublik?

One response to “Läskiga Dalen

  1. Hej Ulf,
    låt mig först prisa jobbet du gör med den här sajten, alldeles strålande! Och sen — visst får man vara med om ökenvandringar i alla möjliga berättarsammanhang både till vardags och i salongen på en berättarföreställning. Jag tror att det handlar om något så enkelt och grundläggande att det knappast går att göra ett diagram över saken: att berättaren befinner sig på en annan plats än lyssnaren, mentalt sett. Skriver mer om detta i blogginlägget Den stora Utmaningen på min hemsida Berättarsalonger.nu.
    Göran

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s