Godt nytt Hareår

Er du diplomatisk med et snev av tvil, kan det være at du er født i Harens år, sies det når jeg prøver å finne mer informasjon om dette ”nye kinesiske året”. Nå skal jeg ikke begi meg ut på analyse av horoskoper – utover å konstatere det faktum at det faktisk er harens år. Søken i metaverset kan føre deg til ny informasjon, som det finske humormesterverket ”Harens år” av finske Arto Paasilinna. Om ikke annet, så kan du ta sjansen og hoppe inn i året slik Alice hopper inn landet av undre.

Haren Lepus timidus, et dyr som skifter pels til vinteren, er hurtig med god hørsel og luktesans OG foretrekker ensomhet. Noe vi får bekreftet i det lille norske dyreeventyret om haren som ble gift. Om du leser eventyret, legg da merke til at rytmen i fortellingen, hopper som en hare.

”Brer Rabbit” blir av Lewis Hyde regnet for å være en av luringene som ”makes this world”, i godt selskap med Loke, Anansi, Coyote også videre. I afrikanske og afroamerikanske eventyr operer haren slik reven tradisjonelt manipulerer eventyrverden hos oss i Norden. Noen av oss har kanskje fått oppleve onkel Remus sine fortellinger om Bror Kanin (om det da kan regnes som hare?) og hans lure snarveier.

På grunn de store kullene en hare får, ble de regnet som fruktbarhetssymbol, noe som igjen være opprinnelsen til påskeharen.

Og kanskje en gudinne ved navn Eostre ble engang dyrket og kanskje hun var omgitt av harer, og kanskje høytiden Easter (påske) kommer av dyrkelsen av henne. Og hun har KANSKJE til og med noe med Frøya å gjøre. Her er det, som du kanskje selv skjønner, stor uenighet.

Faren til min yngste sønn, kunne engang fortelle meg et eventyr om haren fra Burkina Faso. Du får den her:

Haren og apekatten var verdens bestevenner og hang tilstadighet sammen. Dog, hadde både haren og apekatten noen trekk som irriterte vennen. Haren hadde et snev av engstelse, noe som førte til at han stadig vekk måtte seg se om, først til høyre og så til venstre. Apekatten hadde en snev av kløe, og stadig måtte han klø seg febrilsk.

Så en dag var de to gode vennene ute og vandret. Med ett fikk haren nok: Kan du slutte å klø deg hele tiden! Hva er det for noe galt med deg? Apekatten svarte raskt: Du er vel ikke noe bedre du, du som hele tiden må se hit og dit. Men jeg kan slutte å klø meg, jeg! Og haren lovet at han skulle slutte å se seg omkring. Så gikk de videre.

MEN det er hardt å arbeide mot det som ligger i ens natur! Der de to gode vennene gikk, ble det nå helt stille, det rykket i kroppene deres, og den eneste tanken de hadde var: Å det klør…. Eller Åhh…. nå må jeg se…. Etter å ha gått det som må ha føltes som en lang stund, utbrøt med ett apekatten: La meg fortelle deg en fortelling. Jeg arbeidet som general i hæren. Vi var ute på et farlig tokt, fienden var overalt. Jeg og min trupp lå bak noen busker og det ante meg at fienden ikke var langt unna. Jeg sa til mine soldater: La meg sjekke terrenget, før dere følger på. Så jeg sprang fram fra buskene, og da stormet også fienden fram. De skjøt mot meg, og en kule sneiet meg her, sa apekatten og slo mot venstre arm og klødde seg febrilsk på armen. Deretter, fortsatte apekatten, traff en kule meg i hofta. Apekatten slo seg på hofta og klødde. Puh, sa apekatten, det var litt av en opplevelse.

Aha, sa haren da. Jeg var også general i en hær og ledet mine soldater på et farlig tokt. Jeg gikk i forveien, ba mine soldater om å ligge lavt etter. Jeg hoppet og speidet. Haren strakte seg og så raskt til høyre og venstre. Jeg hoppet ned, så hoppet jeg opp igjen – Haren hev på nytt hodet rundt. Puh, sa haren, det var på den måten jeg ledet mine soldater i sikkerhet.

De to gode vennene så på hverandre og så lo de høyt. De gikk videre, apekatten med sin kløe og haren med sin titting hit og dit.

Godt Hareår!

(To av illustrasjonene er fra Wikipedia commons, en er laget av meg.)

3 responses to “Godt nytt Hareår

  1. Hans Petter Meirik

    🙂

  2. Nån som känner igen sägnen om hur haren fick sin kluvna läpp när han skrattade åt någon som var räddare än han själv? Vem var det som visade sig vara ännu mindre modig? Eller har jag blandat ihop detta totalt?

  3. Tilbaketråkk: Fra Folkemuseet og tilbake | Historiefortelling

Legg igjen en kommentar

