Intervju med gudinnan

Freyja stöttar även konsten

Klicka för större bild!

Vi är mycket stolta att kunna presentera en exklusiv intervju med gudinnan Freyja, tack vare vår medarbetare Freya Hvaste.

Frue, jeg er meget beæret over at få lejlighed til at lave dette interview.

–  Ja, men når du nu som en af de første har haft den frækhed at benævne dig med mit navn, så vælger jeg at belønne frækheden.

Jeg er godt klar over, at da Deres kult var på sit højeste, var der ikke nogen der ville have vovet at navngive sin datter med gudindens navn. Men nu kender jeg temmelig mange ’Lillefrejaer’. Hvorledes har De det med, at det nu er et almindeligt pigenavn i Norden?

–  Selvom der var en anden respekt om mit navn i hine tider, så lader jeg mig jo ikke spotte. Jeg vil sige, at det glæder mig. At kalde sin datter Freja, er for mig et vidnesbyrd om en søgen tilbage til rødderne. Den kraft, jeg repræsenterer, vil de små Frejaer tids nok lære at kende.

Den kraft De repræsenterer?

–  Vil du at jeg skal sætte ORD på? Du ved, at den kraft kun kan opleves.

Ja, men nu har jeg jo fået denne opgave med at interviewe. Jeg forestiller mig, at en del læsere gerne vil have klar besked. Som jeg forstår det, har de forskellige guder i Asgård jo forskellige departementer. Hvilken afdeling er det, De repræsenterer? Hvis man nu vil henvende sig til Dem?


–  Du ved, min søde, at jeg er denne uimodståelige drift, der kan få folk til at rejse over lange afstande for at kaste sig i en andens arme og rulle henrykte rundt sammen. Denne dragen mod en passioneret intimitet, hvor man kan elske, spise lidt jordbærtærte, være filosofiske og elske igen i dagevis. Den kærlighed, hvor man ikke kan sidde i nærheden af hinanden uden at skulle flette sig fuldstændig sammen.

–  Eller for den sags skyld, den uimodståelige drift der får hankatte til at vræle nætter igennem og komme tilbage, lige meget hvor mange spande vand menneskene smider efter dem.

Ahemm. Øh, er det derfor De har katte til at trække Deres vogn?

–  Selvfølgelig. Katte er kælne og lidenskabelige, ja, sig bare liderlige.

Ja, for der er jo flere sider af sagen?

–  Der er mange. Men for nu at tage den, som jeg fornemmer du fisker efter dér. Småborgerlig bornerthed har aldrig været mig. Det, der virker, virker. Jeg ved at nogle har kaldt mig Syr, soen, og de munke som fik magten efter os, havde travlt med at understrege denne side af mig. Men, jeg står ved det – jeg kan godt finde på at forvandle mig til en so, hvis ornen er potent nok! Resultatet er jo heller ikke ligegyldigt – masser af sundt afkom er også min afdeling

–  Du kan også sige, at det er en af mine særlige evner, at jeg i en hvilken som helst fyr kan se det pragtfulde stykke mandfolk, han rummer.

Hvis De tillader, så kan jeg heller ikke forestille mig, at de nogensinde har – øh – haft en nats gammen med en grim mand?

–  Nej, aldrig!

–  Men jeg må indrømme, at det er sket, at jeg er vågnet op med én.

Nu den historie med, hvorledes De fik anskaffet Deres kostbare smykke, Brisingamen, noget med at have tilbragt en nat med hver af de fire dværge, som havde fremstillet det – den er der jo nogle, der ikke finder smigrende?

–  Jamen, det var udelukkende en sag mellem mig og de implicerede. Det smykke er mit, og jeg har betalt prisen. Jeg forstår virkelig ikke, hvorfor man har så travlt med sag, den kommer i virkeligheden ikke andre ved.

–  For øvrigt ønsker jeg naturligvis at støtte kunsten. Det der med at være en god håndværker, at evne en særlig kunst, det er der også potens i. Jeg er den, der inspirerer kunstneriske evne.

–  Og jeg forsikrer, hver af de dværge havde magiske evner. Oh, la, la! Jeg fortryder intet, og smykket er mit!

–  Og desuden – smykket – sådan et har jo enhver kærlighedsgudinde med respekt for sig selv. Du erindrer naturligvis at min kollega, Inanna, den sumeriske kærlighedsgudinde fra omkring 3.000 før ham Kristus, har et tilsvarende smykke. Hendes smykke hedder ’Kom, mand, kom’! Så so ein Ding måtte jeg forstås også have.

Jeg kan godt forestille mig, at når man tager sådan et smykke på, så drager man! At det er et magisk smykke. Og sådanne magiske værker har jo navne. Der er dem, der siger, at ”men” betyder en kvindes halssmykke og ”brisinga” betyder flamme, altså ’Flammesmykket’. Men jeg har også hørt, at ”brisin” betyder forene, og ”gamen” betyder seksuel lyst (som i ’fryd og gammen’ og ’for en nats gammen’) – altså ’Forene i seksuel lyst’. Hvad er rigtigt?

(Gudinden ler en perlende latter).

–  Ja, hvad tror du selv?

Jeg tør naturligvis i al ærbødighed ikke mene så meget. Men, med forlov, det gjorde Odin vist. Når han i den grad tillod sig at hidse sig op og ligefrem forbyde, at De, Frue, plejede seksuel omgang med nogle, der var for små – var det så, som rygtet lyder, fordi De var hans elskerinde på det tidspunkt?

– Hør her, unge dame, – ja, jeg ved godt at du ikke længere er så ung i menneskenes verden, men – det er jo peanuts i forhold til os andre – unge dame, du er lige lovlig nysgerrig!

Jamen, var Odin i virkeligheden den Odd, som vi læser, at De har været gift med? Den mand, som De har tvillingerne Hnos og Gersimi med? Én nat, og så forlod han Dem, ham, som De søgte over hele Jorden, og for hvis skyld De græd tårer af guld?

–  Her, unge dame, er du inde på et andet af mine områder. Den største sorg i verden her, er dog at miste den man har kær. Den kender jeg til. Intet lys uden skygge.

–  Jeg vil nævne dig mine skyggesider!

–  Min kraft forårsager glemsel overfor pligt, og tab af beherskelse. Den er det rædselsfulde ved at være overvældet af sin passion, du ved, når man ligger og kravler op ad væggene, fordi elskeren ikke kommer, ikke lader høre fra sig. Når man er pinlig og ringer en gang for meget. Eller, eller som en af dine veninder – elleve gange for meget.

–  Min kraft forårsager verdeners undergang (f.eks. når elskerinden vinder).

–  Når man elsker én, som tidligere elskede en anden, og denne andens verden falder fuldstændig i grus.

–  Min kraft kan forårsage krige, som krigen ved Troja. Prins Paris og Helena forelskede sig i hinanden, og 10 år efter lå Troja i grus.

–  Eller som én for nogle år siden skrev i en bog, som han kaldte ’Odin og harddisken’ – Kraften… giver elskov og kærlighed og børn og gårdens fred. Men den samme kraft forfører og voldtager anden mands hustru og giver fredsbrud mellem ætter. Kraften er tveægget, livgivende og livsødelæggende.

–  Min kollega Afrodite har et forhold til krigsguden Ares. Jeg kan selv. Min overenskomst med Odin er, at jeg får halvdelen af de faldne krigere. Hvorfor? Måske fordi kærligheden eller mangelen på samme, havde gjort dem egnede til døden?

–  Vituð ér enn – eða hvat?

Freya Hvaste

Jeg siger så mange tak. Nej, jeg ved ikke alt, og der var egentlig en del flere emner jeg gerne ville have været ind på – nu forholdet til Deres bror f.ekseller Deres rolle ved fødsler, om Deres gennembrydende evner indenfor magi og meget mere. Men jeg fornemmer, at audiensen er forbi, og takker ydmygst for Deres venlighed.

6 responses to “Intervju med gudinnan

  1. Banebrydende og storslået interview!
    Smukt, Freya – ja, tak til både den ene og den anden Freya for dette unikke indblik i en gudindes liv.
    Det var meget inspirerende – som at få del i en flig af Feyas kvindelige kraft. Måske skulle man til at holde øje med en flok smykkefremstillende dværge – de er åbenbart i stand til lidt af hvert..!

  2. Susie Haxthausen

    Tak, Freya, for et dejligt interview!

  3. Dejligt interview! Godt, at du fik det i stand, Freya.

  4. Hans Petter Meirik

    Takk for flott intervju Freya! ( Jeg er selv utdannet gullsmed, og tok til og med en del av mine læretid i København, men akk – det var i hine tider).

  5. Uppdaterat John Bauers bilder av Freyja. De kan vara vara värda att uppleva igen.

  6. Tänk att alla andra som läst intervjun hittills kan isländska! Vad betyder Vituð ér enn – eða hvat?

Legg igjen en kommentar

