Kalender?

SENASTE NYTT
Kalenderjobbet här fortsätter!

Har vi tillräcklig samlad kraft för att göra en nordisk berättarkalender?
Där storyteller Jo Henwood från Sydney, bygdeberättaren Sven Laurell i Köksnäset och kultursekreterare Stina Ivrig kan se vad som pågår i den nordiska berättarvärlden? Norsk fortellerforum och Berättarnätet Sverige har kalendrar som i varje fall för BNS del fungerar rätt dåligt. Men tänk om det skulle fungera bättre på nordisk basis? Bara en enkel lista, geografiskt och kronologiskt ordnad, skulle vara ett stort lyft!

Cafe Ratatosk kan vara en bra plats för ett sådant samarbete. Den dagen det finns tillräckligt många i de olika länderna som ger sig f-n på att hålla en sådan kalender uppdaterad. Den dagen skulle varken Jo, Sven eller Stina behöva missa några festivaler eller fortellerkafeer. Det skulle vara ännu mer värdefullt för dem som inte är “inne” i berättarrörelsen, de som vi skulle vilja nå ut till.

BNS har årsmöte 12-13 februari. Tills dess skulle det vara intressant att veta om det är läge för en nordisk kraftsamling för att effektivare visa vad som händer. Nu?

3 responses to “Kalender?

  1. Teknik
    Det tekniska är i princip löst. Någon behöver mata in uppgifter i en Google Calendar. Eftersom GC «talar ical», kalendrarnas lingua franca, kan webbsidor på olika sätt hämta information därifrån. Det allra enklaste är att bara 1. länka till den. Så som jag gjort här: Testkalender

    Eller så kan man 2. bädda in den så som Skuggteatern gjort. WordPress, som den här bloggen bygger på, kan integrera en kalender på liknande sätt om man övergår till den lite dyrare och besvärligare versionen.

    Och det mer avancerade Drupal kan 3. hämta information från GC och göra det ännu lättare att hitta det man vill veta. Men, som sagt, det webbtekniska är löst. Istället kan vi skissa på de sociala teknikerna för att hålla kalendern uppdaterad 😉

    Hur stora regioner?
    Det verkar finnas en konsensus för att arrangören har ansvaret för att mata in informationen om sitt eget evenemang på ett enda ställe. Men vi behöver enas om hur stora regioner vi skall använda. Dvs hur många olika GC det skall finnas. Skulle ett enskilt arrangemang «drunkna» i en enda nordisk kalender? Jag vet faktiskt inte. Fungerar det med en kalender för varje land? De kan ändå presenteras sida vid sida. Skall regionerna vara mindre än en nation? I den mest avancerade lösningen (3) skulle en webbsajt kunna tillåta besökaren att själv välja geografiskt område, även t.ex. så litet som Köksnäset. Då vore det enklast och bäst med en enda kalender. Så var börjar vi?

    Behövs folk som hjälper och driver på?
    Man skulle kunna tro att alla arrangörer uppskattar eller till och med betalar dyrt för hjälp att föra ut sina arrangemang. I varje fall i Sverige är möjligen de som säljer egna kurser mest motiverade att tala om vad de gör. På kort sikt är det kanske inte heller så effektivt för en ideellt arbetande amatörorganisation att lägga tid på att sprida information till en vidare krets, om man ändå kan nå t.ex. alla egna medlemmar.

    Det finns säkert fler frågor!

  2. Hejsan

    Jag tycker definitivt att vi ska gå på en inbäddad googlecalendar så att alla föreningar kan lägga den på sin hemsida.

    Om du delar upp den i flera kalendrar, exempelvis en för varje land. Kan du sen ha en flik högst upp där du väljer vilken eller vilja kalendrar du vill visa. Så den som kommer till hemsidan kan sjöävl bestämma om den vill se hela kalendern eller bara ett land. Du kan då även ha olika färger för de olika länderna.

    Ett alternativ är att ha en GC för varje liten förening. Men det känns som om det blir förvirrande för den som ska titta på kalendern. Jag tror hellre på en kalender för varje land. Men jag letar också efter en lösning där de föreningar som vill kan ha en egen GC som sen den nationella kalendern prenumenrerar på, det borde gå att lösa.

    Slutsats tror jag på en kalender per land, i olika färger. och att en person per land ansvarar för att korrekt information för in och modererar den så att det inte blir snurrigt. Vi bör ha en särskild googleanvädnare på nordisk nivå som en moderator sköter (Ulf?). Han delar sen ut access till de nationella representanterna som sen också kan ge acess till de medlemsföreningar som kan föra in material själva.

    Det är dock bra att ha en tydlig struktur för detta så att man kan motverka att kalendens «Spammas». Vi behöver också riktlinjer för vad som ska finnas i kalendern.

  3. Låter vettigt! Helt klart att man behöver tydliga riktlinjer. Jag skulle föreslå att man åtminstone till en början begränsar innehållet i kalendern till öppna berättarföreställningar. Kurser och workshops kanske skulle kunna ha en särskild sida? Där man får betala extra för marknadsföringen?

Legg igjen en kommentar