Fokus för 2011

Årsskiften brukar vara bra för att blicka både bakåt och framåt. Vi kan sporra varandra genom att dela med oss av våra ambitioner på berättarfronten! Vad har du tänkt fokusera på 2011? Genomtänkta planer, galna påhitt och vaga drömmar är välkomna.

Hittills har vi fått veta vad tio nordiska berättare har för planer och drömmar. Berätta mindre, bok och frilansplaner, berättarläger för unga, berättelser som läkande kraft mellan människor, berättarkafeer och berättargrupper inspirerade av trolska naturväsen, berättande i skolor, häpnadsväckande bra festivaler, øl med mera. Vad hoppas du själv på? Låt dig inspireras och dela med dig av egna små, medelstora eller extra storslagna ambitioner!

13 responses to “Fokus för 2011

  1. Jag hade tänkt koncentrera mig på tre saker:

    1) Jag har sällan varit så sugen på att berätta i Ljungby som i år. Vargas Llosa med ett uppföljande lyssnarsamtal, en kavalkad av historiska berättelser med Pelle Olsson och Hällristningshistorier med ackompanjerande bildrekvisita. Det vore kul att få respons på de tre mycket olika försöken!
    2) Hur får man mer tillfälliga insatser för ungt berättande att få mer bestående effekter? Jag älskar och hatar denna sociala och analytiska utmaning! Varför ska man göra det enkelt för sig …
    3) Hur bygger man vidare på Cafe Ratatosk? Så att så många som möjligt gör Cafe Ratatosk till ett stamfik (vad heter det på dansk och norsk?) där besökarna själva bidrar med nyheter, tankar, historier och inspiration?

    • Jeg er så ked af at Ljungby fortællefestival er samtidig med Lejre i år. Jeg ville bare så gerne høre det du skal fortælle, Ulf!
      Mit håb er at med Café Ratatosk kan vi koordinere vores nordiske festivaler så de ikke ligger på samme tid.
      Lejre festivalen har ligget i pinsen (pingsten) i 16 år, så vi flytter os nok ikke..
      Stamfik står ikke i min svenske ordbog. Det må jo betyde noget med stamsted – men det siger vi ikke på dansk.

  2. Inger Lise Oelrich

    Inger Lise Oelrich
    Under 2011 kommer jag att skriva färdigt min bok om berättande som läkande kraft mellan människor. Eftersom det finns få eller inga böcker på skandinaviska språk om detta arbete och erfarenheterna vi gjort de sista 7 åren i Norden, har jag förstått att den måste skrivas. Den blir i första omgång på svenska. Med god tur och vind i seglen kommer den ut till hösten. Detta är mitt fokus just nu och kräver all min kraft och energi. Jag ser fram emot att bli färdig och frigöra mig för nya idéer och projekt!

  3. Birgitta Hult

    2011 ska jag kasta mig ut och pröva mina berättarvingar! Varje tisdag kl 10.30-12 är det öppet Berättarkafé på Parkmöllan, N Parkgatan 17 i Malmö! Fler berättarkaféer planeras kvällstid. Jag kommer också att starta berättargrupper genom ABF i Malmö och på flera träffpunkter för äldre inom Malmö stad. Min egen inspiration har jag i de trolska sagor och hemlighetsfulla möten med naturväsen som jag har vuxit upp med i Småland. Små anteckningar i kyrkoböckerna om mina förmödrar väcker också min lust att hitta till berättelserna om deras liv. Genom att starta upp berättarverksamhet vill jag locka fram de berättelser som aldrig annars blir berättade. Jag hoppas skapa möten där många vill berätta!

  4. År 2011 vill jag verka för att få ut muntligt berättande i skolorna. Hitta sätt att ge barnen och ungdomarna möjlighet att träna och behärska det redskapet. Kanske Skapande Skola-pengarna som skolorna i Sverige kan söka kan möjliggöra att skolorna tar in Berättar-pedagoger som kan inspirera till detta?
    I Norrköpings Berättarnät vill vi fortsätta arrangera både Berättarkvällar där vi lokala berättare utvecklar vårt berättande (även ibland via Berättar-stafetter, Berättar-slam o.d.) men även genom att arrangera så att kända/inspirerande ord-mästare kommer till vår stad. I vår satsar vi på Emil Jensen den 29 april t.ex. (Förra året hade vi honom och Åsa Linderborg här) och så hoppas vi kunna arrangera SM i Berättar-slam i Norrköping en lördag i slutet av augusti 2011. Välkomna!

  5. Ulf, eftersom vi danskere (ifølge alle myter) drikker øl, når I svenskere drikker kaffe, oversættes «Stamfik» med «Stamværtshus».

  6. I 2011 er jeg sprunget ud som selvstændig virksomhedsejer.
    Mit hovedvirke i år bliver at kombinere terapi og livsfortælling, og måske også kombinere det med rytmisk massage. Jeg er meget inspireret af Nancy Mellons bog ‘Body eloquence’.
    Jeg forestiller mig at danne grupper, som gennem fortællingerne kan arbejde med forskellige livstemaer, fx fra sorg til glæde, fra frygt til mod.
    I foråret deltager jeg i tre kurser på Internantional School of Storytelling i Forest Row i Sydengland.
    Det er mit ønske på længere sigt at arbejde sammen med andre om at udvikle projekter inden for ‘fortælling som helende kraft’.
    Og så skal jeg ud at fortælle for voksne og afholde og arrangere kurser igen i løbet af året.
    I slutningen af august 2011 får vi besøg af Dr. Lewis Mehl.Madrona fra USA, som har lovet at lave et meget praktisk kursus om hvordan man selv laver en helende fortælling.

  7. Sagomuseet i Ljungby- där jag arbetar- har flera spännande projekt på gång under 2011.
    * Vi skall ha berättarverkstäder för Ljungbys alla tredjeklassare (ca 500 elever). Varje elev kommer under fem veckor att träna berättande.
    * Vi lanserar 20 nya sägenplatser som man hittar med hjälp av geo-catching.
    * Vår nya hemsida blir tillgänglig i maj. Det kommer att bli en interaktiv hemsida, helt unik i berättarvärlden.
    * Ett projekt med berättande med utvecklingstörda kommer att drivas.
    * Det kommer också att berättas för senildementa
    * Ett berättarläger för unga skall planeras och genomföras. Detta görs i samarbeta med flera andra föreningar.
    * Den årliga berättarfestivalen kommer i år att bli bättre än någonsin.

  8. Per Gustavsson

    Jag ska berätta mycket mindre! Efter ett år med flitigt turnerande har jag behov för lite eftertanke och skriva några nya böcker. Och så ska jag ro Sagomuseets nya hemsida och app i land tillsammans med andra berättare på Sagomuseet.

  9. Han är ju bra mycket yngre än jag. Vid den första berättarfestivalen i Ljungby 1990 hörde han till de ungdomar som vi var mycket glada över att de hade hittat till festivalen.

  10. historieforteller

    Norrønt Norrønt, pålagt og frivillig! Å endelig kunne åpne opp vinduet der.

    Eirik Blodyx, Gunhild och Egil Skallagrimsson

    PS. ØL!

Legg igjen en kommentar